ABonamente lunare care acopera toate costurile de mentenanta, reparatii si repozitionare!

Cumpara sauInchiriaza

EUROSTAT - România, cea mai ridicată rată din UE a deceselor cauzate de accidente rutiere

Numărul persoanelor din Uniunea Europeană decedate în accidente rutiere a scăzut cu 2,5% în 2019, comparativ cu 2018, cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere fiind în România (96 de decese la un milion de locuitori), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Comparativ cu populaţia fiecărui stat membru UE, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate în 2019 de accidentele rutiere s-a observat în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori), Irlanda (29), Malta (32), Olanda şi Danemarca (ambele cu 34), Germania şi Spania.

RATA FATALITATII IN TRAFIC

În 2019, numărul total al persoanelor din Uniunea Europeană care au murit în accidente rutiere s-a situat la 22.756, din care 44% erau ocupanţii vehiculelor, 20% pietoni, 16% motociclişti, 9% biciclişti şi 11% alte categorii (inclusiv vehicule utilitare şi vehicule grele de marfă, autobuze şi autocare, mopede şi alter vehicule). În ultimii zece ani s-a înregistrat o tendinţă descrescătoare a numărului persoanelor din Uniunea Europeană decedate în accidente rutiere. Comparativ cu 2009, numărul acestora a scăzut cu peste 10.000 (minus 31%), de la aproape 33.000 la mai puţin de 23.000 în 2019.

Știința din spatele semnalelor de viteză radar ca activatori neurocomportamentali

„Familiarizarea creează neatenție”,  citând șoferii neatenți ca fiind cea mai comună sursă de coliziuni. Comportamentul, descris ca „conducând pe pilot automat” sau „hipnoză pe autostradă”, este punctul central al unui  studiu  privind  obiceiurile șoferilor, care relevă:

  • În medie, șoferii fac opt călătorii pe rute familiare în fiecare săptămână .

Și, în timp ce călătoriți pe aceste rute familiare,

  • 46% dintre șoferi spun că este cel mai probabil să nu-și amintească cum au ajuns la destinație . 

Studiul – care identifică „călătoriile cu pilot automat” sunt pentru navetă (43%), cumpărături (16%) și conducere pe autostradă (15%) – confirmă, de asemenea, că șoferii pe modul pilot automat încalcă în mod regulat limita de viteză (25%), frâneaza prea târziu și nu se pot opri la trecerile de pietoni pentru că nu le-au văzut până nu este prea târziu. Mai mult, 7% dintre șoferi spun că sunt cel mai probabil să treacă pe pilot automat în timp ce „isi duc copii la scoala” – o zonă care este deosebit de vulnerabilă la pericolele de viteză.

Înțelegerea modului în care funcționează creierul poate explica constatările și poate ajuta la identificarea soluțiilor pentru îmbunătățirea siguranței traficului. La nivelul său de bază, creierul uman – ca organ electrochimic – produce patru tipuri de unde cerebrale , fiecare reflectând niveluri specifice ale creierului treaz:

  • Undele beta reflectă o minte puternic angajată, activă în conversație sau dezbatere.
  • Undele alfa reflectă o stare de odihnă sau relaxare (de exemplu, o pauză de la serviciu pentru a face o plimbare într-o grădină).
  • Undele Theta reflectă o stare de reverie funcțională – capacitatea de a îndeplini sarcini repetitive sau obișnuite, cum ar fi conducerea la și de la serviciu.

Conversia activității cerebrale a unui șofer dintr-o stare de „pilot automat” Theta într-o stare „angajată” Beta necesită un declanșator – un eveniment sau întrerupere identificat de Activatorul Reticular (RA). RA este partea de aprindere a creierului, în alertă, căutând și clasificând toate intrările senzoriale în categorii precum familiar / conectat, neobișnuit / șocant / ciudat sau periculos / amenințător / problematic. Odată ce RA – care controlează și tranziția între diferite stări – este declanșat de ceva necunoscut, problematic sau periculos, creierul se transformă instantaneu din Theta în Beta.

Semne de viteză radar ca activatori reticulari

Panourile de informare plasate strategic pot servi drept declanșatoare – stimulând RA pentru a identifica potențialul „pericol” – pentru a trece activitatea creierului unui șofer de la Theta la Beta. Utilizate ca parte a unui plan cuprinzător de gestionare a traficului în zone clasificate ca 1) „trasee familiare” cu 2) un risc ridicat de trafic pietonal, panourile de viteză pot alerta șoferii să fie atenți.

În modul Theta, șoferii văd semnele de limitare a vitezei ca de obicei și familiare, dar pot fi solicitați în modul beta de ceva neobișnuit si problematic, cum ar fi un panou intermitent care indică viteza mare. Odată angajat, șoferul este alert, acordând atenție și încetinind vehiculul la o viteză mai sigură.

  • Un studiu independent de viteză realizat de Departamentul de Transport al Orașului Bellevue [Washington] a constatat că în zece locații – unde au fost instalate panouri de informare ale șoferilor timp de șase sau mai mulți ani – eficiența reducerii vitezei a continuat să crească în timp: 60% dintre șoferi au redus viteza cu 10 km/h. 
  • Datele Radarsign confirmă, de asemenea, o reducere constantă a vitezei medii de 5 km / h și o reducere cu 62% a numărului de șoferi care depășesc limita de viteză cu peste 5 km / h. La mai bine de doi ani de la instalare, datele indică o schimbare pe termen lung a comportamentului șoferului.

LIMITATOARE DE VITEZA VERSUS PANOURI RADAR

Eficacitate

Atât limitatoarele de viteză, cât și panourile radar sunt eficiente pentru calmarea traficului. Limitatorul de viteză necesită scăderea vitezei vehiculului sau riscarea deteriorării grave a vehiculului și rănirii pasagerilor. Un studiu a constatat că viteza medie a vehiculelor a scăzut cu 17% după ce au fost instalate limitatoare de viteză, ceea ce a dus la o creștere de 43% a respectarii limită de viteză. După cum notează studiul, șoferii pot începe, de asemenea, să evite rutele cu limitatoare de viteză în favoarea celor fără; dacă acest lucru ajută la mutarea vehiculelor din zonele rezidențiale, atunci acest lucru nu este neapărat un ceva rău.

Între timp, panourile radar pot încetini traficul într-o zonă școlară cu până la 10 km/h. Nici un dispozitiv de calmare a traficului nu necesită prezența poliției, deoarece atât limitatoarele de viteză, cât și semnele de panourile radar îi încurajează pe șoferi să își autocoreze comportamentul. Acest lucru ajută forțele de poliție să economisească bani și timp, permițându-le să se concentreze asupra altor sarcini practice.

Flexibilitatea locatiei

Panourile radar pot fi testate pentru a determina necesitatea lor într-o locație. Panourile pot colecta date despre trafic fără a necesita pornirea afișajului – ceea ce înseamnă că pot fi instalate pentru a măsura viteza curentă ca parte a unui studiu de trafic în acea locație. Dacă vitezele sunt mari și factorii de decizie consideră că este necesar, semnalele de viteză radar pot fi activate pentru a afișa viteza șoferilor pe măsură ce trec, încurajându-i să încetinească dacă este necesar. Pe de altă parte, dacă studiul nu relevă necesitatea instalării semnului în acea locație, acesta poate fi ușor eliminat și testul repetat într-o locație nouă.

Totodata, limitatoarele de viteză necesită studii ample pentru a determina necesitatea acestora și locația specifică pentru plasare, dar, de asemenea, nu pot fi mutate odată instalate, ceea ce înseamnă că, dacă limitatorul de viteză se dovedește ineficient într-o locație, nu poate fi preluat și mutat în alta. În timp ce limitatoarele de viteză temporare sunt o opțiune care poate fi mutată sau îndepărtată după cum este necesar, este posibil ca aceasta să nu fie întotdeauna practică. În plus, limitatoarele de viteză temporare sunt adesea realizate din plastic sau cauciuc, care se pot rupe sau se deformează în timp.

În concluzie, limitatoarele de viteza sunt mai degraba o solutie fizica de incetinire a traficului, decat un dispozitiv de control al acestuia. 

Intreruperea traficului

Limitatoarele de viteza au nevoie de intretinere anuala, iar proprietarii de locuinte din zona pot sa semnaleze faptul ca zgomotul este crescut datorita acestor dispozitive. De asemenea, limitatoarele pot afecta buna bunctionare in timp a masinii, mai ales daca soferii nu observa obstacolul in timp util sau daca nu este semnalizat corespunzator, curatat, se afla sub zapada sau vopseaua este deteriorata.

De asemenea, limitatoarele ingreuneaza serviciile de urgenta precum ambulanta.

Pe de alta parte, un panou radar nu afecteaza cu nimic traficul, nu reprezinta o bariera de natura fizica si nu ingreuneaza traficul din zona in care este amplasat.

    CERE O OFERTA

    Acest formular prelucrează date cu caracter personal. Pentru informații detaliate cu privire la politica de prelucrare a datelor și protejarea acestora, accesați pagina noastră Protectia Datelor.
    Sunt de acord ca ITC Blue srl sa utilizeze datele furnizate.